Sidor

torsdag 12 april 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer
Data-/tvspel och appar - mindre finkultur än böcker?


Vad har vi för tankar kring mediers
påverkan på min arbetsplats?


Vi vet att många av barnen spelar dataspel/tvspel hemma. "Den vanligaste sysselsättningen på datorn bland 2–5-åringar är att spela spel, det brukar fler än hälften göra. Spelen kan vara både offline och via nätet (Medierådet 2010). Enligt artikeln "Småungar och medier" tycker 15% av föräldrarna som svarade att dator-/tvspel är slöseri med tid. 23% att det gör barnet passivt. 47% tycker att det stimulerar barns fantasi. 66% tycker att det gör att barnet lär sig bra saker. Vi vill ge en varierad lärandemiljö för barnen och det tycker jag kräver att vi använder oss av digitala medier. Vi är källkritiska och diskuterar vilka appar och spel som vi vill använda som ger möjlighet till ett lustfyllt lärande där barnen kan använda sin fantasi och kreativitet. Med kreativitet menar vi t.ex att skapa musik tillsammans i GarageBand, göra en film tillsammans eller skapa frisyrer i Toca hairsalon. Nu undrar jag om det finns mycket mer att lära i spelen än vad jag förstår? Att säga till en förälder vilka böcker vi har läst är positivt men att berätta vilka spel barnen har spelat är det lika positivt? Jag tror vi kan övertyga föräldrarna om vi är övertygade själva.

"Har du tänkt på att en superundersökare har en massa nytta av att spela spel, säger Emma till Snytkorven. Jag ska visa dig! Emma hoppar upp till listan över sina favoriter och tar fram en annan sida. Hon visar ett spel där man ska bygga med vattenledningarör. Det är verkligen inte lätt. Det gäller att bygga snabbt så vattnet inte rinner ut...-Kul konstaterar han till sist. Här måste man verkligen vara både listig och snabb".

Kronkvist 2011:26


Nosa på nätet

Kraven på oss som arbetar i förskolan att hänga med i samhällets förändringar är stora. Med det menar jag bl.a. att möta barnen i sina mediavanor och utmana barnen i att vara källkritiska och reflektera kring det vi ser, hör och uppfattar. Sheridan & Pramling Samuelsson (2009) skriver om att dagens barn lever i en värld som präglas av information, överflöd och globalisering. De pratar om framtidens färdigheter och egenskaper som problemlösningsförmåga, kommunikativ förmåga, kritiskt tänkande, kreativitet, reflekterande, förmåga att kunna lära sig att lära. Vi behöver vara i fas med samhällsförändringen för att kunna möta barn i deras lärande som syftar mot framtidens förväntningar.

"En proffsig superundersökare måste ändå fundera över vem det är som talar och varför den säger som den gör. Andra sidor kan vara gjorda av någon som vill få dig att hålla med om vad den tycker. Förresten gäller det inte bara Internet, det är precis likadant med böcker, tidningar, tv och massa annat. Det kan vara ännu lurigare också fortsätter Snytkorven. Har du sett reklamfilm någon gång?"

Kronkvist 2011:26

Medierådet (2010) Småungar & Medier. Stockholm


Kronkvist Åsa (2011) Nosa på nätet - Superundersökarna. Statens medieråd och Skolverket.


Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid (2009) Barns lärande -fokus i kvalitetsarbetet. 
Liber AB. Stockholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar