Sidor

söndag 15 april 2012











Processdokumentet avslutas

Kursen "Pedagogisk dokumentation med IT-stöd" börjar närma sig sitt slut men min lärandeprocess fortsätter föralltid. När jag ser tillbaka i mitt processdokument så ser jag att jag lärt mig mycket, framförallt om mitt eget lärande och att pedagogisk dokumentation sätter snurr på verksamheten. Det har varit kul och lärorikt att använda sociala medier för att kommunicera. Det känns aktuellt och viktigt att diskutera och reflektera kring mediers påverkan i lärmiljöer. Jag vill möta barnen i sina mediavanor och utmana barnen i att vara källkritiska och reflektera kring det vi ser, hör och uppfattar. Jag har ingen färdig modell eller färdiga svar med mig. Det har handlat om min läranderesa tillsammans med min coachgrupp och mitt arbetslag. Mina ledord är reflektion, lärande, kreativitet, kommunikation, problemlösning och filmskapande.

Pedagogisk dokumentation för mig

Pedagogisk dokumentation är ett förhållningssätt och en kommunikation (Taguchi 1997). När jag ska dokumentera fokuserar jag ofta på barns kommunikation för att synliggöra deras tankar och idéer. Tankarna ligger sedan som grund för att utveckla verksamheten, möjliggöra att ideer iscensätts och för att barnen ska se sina egna tankar och utifrån dem bli nyfikna på något nytt. Dvs min tanke är att dokumentationen blir pedagogisk i relation till syftet och hur den används. Som pedagog kan jag använda pedagogisk dokumentation för att gå in i en läroprocess som gäller både det egna och barnens arbete. En pedagogisk dokumentation i vår verksamhet hade som syfte att visa hur vi kan använda oss av naturvetenskap i förskolan. Vi pedagoger gick in i en läroprocess tillsammans med barnen. 

Taguchi (1997) menar att via pedagogisk dokumentation har vi möjlighet att se barnet på nytt om och om igen. Tänka, lyssna och reflektera kring det vi ser. Vi kan synliggöra våra hypoteser, ifrågasätta dem och skapa nya. Samtidigt kan vi göra barnet synligt för sig själv och fråga: Hur tänkte du? Vi kan också göra barnet synligt utåt mot föräldrar och andra, så att förskolans kultur blir synlig. Ett dokumentationsarbete i en reflekterande kultur gör oss till aktiva medkonstruktörer av vår kunskap och kultur. Förhållningssättet i pedagogisk dokumentation handlar bl.a. om synen på ett rikt, kompetent och
medkonstruerande barn. (Taguchi 1997) Pedagogisk dokumentation handlar om att få kunskap om barns lärande, följa progressionen i deras lärande och att kunna utveckla verksamhetens kvalitet (Sheridan m.fl. 2009).

Mitt eget lärande

Jag har gjort något som jag inte vågat förut. Jag har startat ett Dansprojekt med sju femåringar. Vi har dansmatte där vi har dansat bl.a. femkompisar och jag har knutit ihop barnen i olika delningar, vi har dansat former. Vi ska ha dansmålning till rockmusik och Mozart. Vi ska dansa afrikanskinspirerad
dans med stora rörelser för att våga använda kroppen och jämföra med att dansa med små rörelser. Jag har en ide om att exprimentera och dansa med vatten ute. Barnen i den här gruppen älskar musik och dans och jag vill att de ska få möjlighet att uppleva ett lustfyllt lärande. Jag filmar varje gång och
barnen får sedan se filmen vid nästa träff och diskutera kring dans, matematik m.m. Tack.

"Fastna inte i gamla tankemönster, fantasi är viktigt för att spränga
murar och bygga vackra slott."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar